Vychádzam z vlastnej skúsenosti z materskej dovolenky so synmi, z rozhovorov s inými maminami a aj z literatúry, ku ktorej som sa pri tej príležitosti dostala.

Celé obdobie materskej dovolenky sa Vám bude ľahšie zvládať, ak sa pokúsite zorientovať v problematike ešte počas tehotenstva:
– tehotenstvo a starostlivosť o seba a dieťa – čo so sebou prináša, ako si tehotenstvo „vychutnať“. Na trhu sú viaceré kvalitné časopisy s množstvom informácií (Dieťa, Mama a ja, ..), internet je k dispozícii a nie je od veci ani občasná návšteva kamarátky, ktorej dieťa už veselo džavoce a ktorá môže poskytnúť množstvo cenných rád.
– pôrod – informácie o „dobrých“ pôrodniciach, možnosti alternatívneho pôrodu, konzultácie s ošetrujúcim gynekológom.
– porôrodné obdobie – režim vo vybranej pôrodnici, spôsob starostlivosti o novorodenca. Základná výbava pre dieťatko.

Po pôrode sa žena ocitne v kolotoči starostlivosti o bábätko. Vtedy býva jedným zo zdrojov stresu nedostatok praktických informácií o starostlivosti o dieťa – chýba nám medzigeneračná skúsenosť. Tým, že nežijeme spolu vo veľkých rodinách tak ako kedysi, nemáme možnosť priebežne sa „naživo“ učiť, čo starostlivosť o dieťa prináša. Preto sú prvorodičky vystavené „šoku“ reality – zažívajú vlastné zmenené telo a hormonálne výkyvy nálad v popôrodnom období (niektoré maminy zvyknú byť prekvapené zo zmiešaných pocitov, ktoré po pôrode prežívajú. Z toho, že nie sú len „šťastím bez seba“ z dieťatka, ale sú aj podráždené, plačlivé, …občas až depresívne. Aj keď popôrodné psychózy nie sú také časté). Popri tom je tu malé, zväčša ukričané stvorenie, ktoré sa všemožne snaží dať najavo, že niečo potrebuje. Len ešte nevie rozprávať, a tak sa my, maminy, musíme naučiť jeho jazyku. Našťastie väčšine z nás pomáhajú zdedené „materinské inštinkty“ a samozrejme odhodlanie byť dobrou mamou.

Nový malý človiečik dokáže riadne preorganizovať dovtedy zabehnutý režim domácnosti. Je fajn počítať s tým – všetci si musia zvykať. Z partnerov sa stávajú aj rodičia a niekedy to so sebou prináša aj konflikty, kým sa zasa načas ustáli rovnováha. Dôležité je otvorene hovoriť o problémoch, ktoré sa vynárajú. Rozdeliť si povinnosti v starostlivosti o domácnosť a dieťa. Maminy nebojte sa požiadať o pomoc – v období šestonedelia sú na Vaše telo aj dušu kladené zvýšené nároky, dieťa nemá ustálený režim spánku a bdenia a pre ženu to znamená výraznú spánkovú depriváciu (ktorá so sebou v dlhodobom horizonte prináša riziko zníženej psychickej aj fyzickej odolnosti).

Sebapodpora – dajte pozor, aby ste príliš nezanedbali samu seba. Žena na materskej má k tomu prirodzené predpoklady. Pokiaľ sa rozhodne naplno venovať svojmu dieťaťu a dať mu zo seba maximum, po čase môže zistiť, že s dieťaťom žije v akejsi symbióze a medzi nimi a svetom je akási neviditeľná stena.
Možnosti podpory seba – dopredu si vyhradiť chvíľky pre seba a dodržiavať ich. Pre psychohygienu nie je treba byť dlhý čas mimo domov. Skôr je dôležité nájsť si možnosti na „nakuknutie do iných svetov“ a tým pádom aj získanie možnosti náhľadu nad vlastnú situáciu. Napr. pokec s kamarátkou, kino s partnerom, kniha, kurz cudzieho jazyka. Aj počas dojčenia je vhodný čas na miernu fyzickú aktivitu – na udržanie tela vo forme, ale aj na pozdvihnutie nálady.

Spestrenie stereotypu počas materskej dovolenky
– stretávanie s kamarátkami, ktoré majú tiež deti, spoločné akcie a výlety.
– návštevy materských centier v okolí.
– mapovanie kultúrnych podujatí pre deti.
– inšpirácia vlastnou fantáziou a literatúrou pri vymýšľaní hier pre deti, napr: J. Hanšpachová: Hry pro maminky s detmi. Portál, ´97.,…
– knihy o výchove detí, vrele odporúčam knihy Z. Matejčeka, ktoré sú písané s úctou k dieťaťu a overené rokmi (tiež vydáva Portál) .

Na záver: prajem Vám pekné chvíle pri znovuobjavovaní sveta s Vašimi ratolesťami.